Szöveg forrása: BKV Közönségszolgálat, Budapest, 1990. december
Míg a felszínen közlekedő ember tájékozódását különleges formájú vagy színű épületek segítik, addig a föld alatt utazóknak nincsenek ilyen fogódzói.
A metró egy-egy állomására megérkezve nem érzékeli, hogy a város mely részén tartózkodik, és azt sem, hogy a szerelvény a városközponthoz közeledett, vagy távolodott. Az egész világon egyre nagyobb gondot fordítanak arra, hogy a metró-hálózatokat jól működő információs rendszerekkel lássák el. Kutatóintézetek sora vizsgálja, hogy a különböző vizuális jelek közül melyek a legkönnyebben megjegyezhetők.
E vizsgálatok eredményeként úgy tűnik, hogy az emberek nagy többsége számára a színinformáció a legegyértelműbb. Az eddig megvalósult színinformációs rendszerek tapasztalatainak figyelembevételével készült el a budapesti metró színinformációs rendszere.
Bevezetése folyamatos, első lépésben az 1990. decemberében átadásra kerülő 4 új állomáson (Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-városkapu, Újpest-központ).
A bevezetésre kerülő színinformációs rendszer a belvárostól kiindulva - részben az úthálózatot követve - koncentrikus körök segítségével jelzi a centrumtól való távolodást észak felé hidegedő, dél felé melegedő színekkel.
A szimbólumrendszer ábrázolásához vonalszimbólumot és állomásszimbólumot használunk (mely mindig együtt jelenik meg).
A metróvonalak saját eddigi színüket megtartva illeszkednek a szimbólumrendszerbe:
Az állomásszimbólum felveszi a vonalszimbólum alakját, színe pedig attól függ, hogy az állomás a város melyik részén helyezkedik el. Az északi részben lévő állomások színjelei a belvárostól kifelé haladva a sárgászölttől a zoldön, kékeszöldön, zöldeskéken át a kékig, a déli részen lévőké a sárgásnarancstól a narancs, narancspiros, piros és pirosasbíbor színeken keresztül a bíborig terjednek. Az azonos övezeteken belüli állomások a centrumtól távolodva az övezet színének sötétedő árnyalatait kapják. A városhatáron kívül minden állomás színjele szürke. Annak érdekében, hogy az utasok az új információs rendszert mielőbb megismerhessék, a metrókocsikba ezt az új rendszert bemutató térképek kerülnek.
Kép(ek) forrása: Kovács Ádám. A kép(ek) Wikimedia Commonson is megtalálható(ak).
A 4 új állomás teljes egészében e koncepció jegyében készült. Az utasok tájékozódását az állomáson sűrűn elhelyezett vonal- ás állomásszimbólumokon kívül az ún. vonaltájékoztatók is segítik, melyek a vonal összes állomásának menetirány szerinti szimbólumsorból állnak, az állomások nevével kiegészítve.
Kép(ek) forrása: Kovács Ádám. A kép(ek) Wikimedia Commonson is megtalálható(ak).
A teljességre törekedve a vágányok között lévő pillérek és térelválasztók a vonal színével, a peronok és aluljárók berendezései (pl. a korlátok) az állomás színével vannak festve.
Az új színinformációs rendszer vervezője Dr. Nemcsics Antal.