Az „Elektra Budapest” jegy- és bérletrendszer |
---|
A metró és létesítésének alapismeretei| Az „Elektra Budapest” jegy- és bérletrendszer | Jármű-üzemeltetés | Szellőztetés | Vasúti jelző- és biztosítóberendezések |
Bevezetés A Budapesti Közlekedési Rényvénytársaságnál - különböző intenzitással - évek óta folyik az alkalmazott viteldíjrendszer, valamint a jegyek és bérletek megváltoztatásának előkészítése. A változtatásokat több körülmény indokolja, ezek közül csak néhányat sorolok fel:
A teljesség igénye nélkül felsorolt indokokat ismerve sem sikerült eddig, a változtatási igények többségét kielégítő új jegy- és bérletrendszert, valamint teljesítményarányos viteldíjrendszert bevezetni. Ennek legfőbb oka a megvalósítás nagy költsége, amely meghaladja a társaság fejlesztési lehetőségeit. Hátráltatták a megoldást azok a technológiai korlátok is (papíralapú mágneses csíkos jegyek és bérletek), amelyek a felsorolt igényeket az új rendszerben jelentős költségráfordítással sem tudnák maradéktalanul kielégíteni. Az Elektra rendszer koncepciójának bemutatása előtt le kell szögezni, hogy nem egy „kőbevésett” követelményrendszerről van szó, hanem egy olyan rendszer leírásáról, ami a tulajdonos elvárásait kielégíti, illetve a társaság céljait elérhetővé teszi. Nagyon költséges lenne egy olyan rendszer megvalósítására pályázatot kiírni, amely új rendszer kifejlsztését követelné meg. Alapvető célunk egy olyan működő rendszer honosítása, amely a legjobban megközelíti elképzeléseinket, illetve céljaink eléréséhez a legkisebb költséggel módosítható. Nem zárható ki azonban az az eset sem, hogy az aránytalanul magas többletköltségeket elkerülendő, bizonyos funkciók megvalósításáról ke kell mondanunk. A végleges rendszer működési céljait fokozatosan közelítő egyeztetés eredményeképpen alakul majd ki. A rendszer elemei A rendszer elemeit rendeltetésük szerint csoportosítva célszerű bemutatni: 1. Jegyek, bérletek 1.1 Jegyek. Papíralapú csipkártyák, melyek egyszeri vagy többszöri utazásra alkalmasak, egyszer vagy többször feltölthetők, érintésmentesen kezelhetők, személyi adatokat nem tartalmaznak. Előnyük az egyszerű kezelés, a könnyű - időkorlát nélküli - hozzájutás (automaták), hátrányuk a hamisítás elleni védelmük nehézkessége. 1.2 Bérletek. Műanyagalapú csipkártyák, melyek egy érintéses és egy érintésnélküli csipet tartalmaznak, közlekedési és egyéb felhasználásuk is lehetséges, elektronikus pénztárcával, személyi azonosítókkal vagy anélkül. Előnyük a többfunkciós használhatóság, a tartósság, különböző kedvezmények igénybevehetősége, a többszöri feltölthetőség, a hamisítás elleni védettségük, hátrányuk a viszonylag magas ár, valamint a térben és időben korlátozott hozzájutási lehetőség (A bérletekkel kapcsolatos további tájékoztatás előtt, egy későbbiekben részletesen kifejtendő körülményt itt kell megemlíteni. Az új rendszerben minden utazáskor, mindenkinek jegyet, vagy bérletet kezelnie kell). A bérletek becsült előállítási költsége 1500 Ft. Ez az ár magasnak látszik például az ingyen utazók számára, de igen olcsó, ha számításba vesszük 5-6 évi élettartamát. 2. Tranzakciós készülékek Csipkártyás rendszerekben tranzakciónak nevezik azokat a műveleteket, melyek során a kártyákat adatokkal látják el (személyhez kötik), értékkel töltik fel, illetve a feltöltött értéket az utazás során fogyasztják. Tranzakciónak minősül az is, ha a kártyahasználat nem jelenti a kártya értékváltozását, hanem valamilyen helyre (különböző helyiségek, parkolók stb.) való bejutáshoz használják azokat. A tranzakciós műveletek speciális formája a kártyák ellenőrzése. 2.1 Bérletkészítő és feltöltő készülék. A tartós műanyagalapú csipkártyák személyhez kötését (fénykép, személi adatok felvitele), különböző kedvezmények (tanuló, nyugdíjas, ingyenes utazó) felvitelét végzi, illetve kártyafeltöltésre alkalmas. Csak személyzettel ellátott helyen alkalmazható. 2.2 Kártyaárusító és feltöltő automata. A papíralapú csipkártyákat (jegyeket) árusítja, és alkalmas mindkét kártyatípus feltöltésére. 2.3 Érintésmentes jegykezelő. Az utazás megkezdésekor az állomásokon (metró, hév), illetve a járműveken (autóbusz, közúti vasút, trolibusz) elhelyezett készülékek, melyekhez 5-10 cm-re közelítve a kártyát, az aktivált olvasókészülékek kommunikálnak a kártya csipjével és a tranzakciót továbbítják a rendszer számítógépeihez. A tranzakciót visszajelzik az utasnak is, és zárt peronon nyitják (vagy nem) a kapukat. Járműveken elhelyezett készülékek tranzakcióikat az utasnak, illetve a járművön elhelyezett adatgyűjtő készüléknek jelzik. A kártyakezelési tranzakció lehet sikeres (a kártya érvényes), vagy sikertelen (a kártya érvénytelen vagy hamisított). A jegykezelő a kétféle tranzakcióról különböző visszajelzést ad. Az új rendszerben a kártyát az utazás befejezésekor is kezelni kell (Ennek okát a rendszer leírásánál részletezem). 2.4 Adatgyűjtő készülékek. Az állomásokon, illetve a járműveken elhelyezett jegykezelők tranzakciósadatait gyűjtik, és továbbítják az adatokat a rendszer számítógépeihez. Az adatgyűjtők másik feladata a tiltólisták eljuttatása a központi számítógépektől a jegykezelőkhöz. Az állomásokon lévő adatgyűjtők on-line kapcsolatban vannak a központtal, míg a járműveken lévő adatgyűjtők és a központ közötti információcsere, üzemszünetben a garázsokban és a kocsiszínekben történik. 2.5 Ellenőri készülékek. A mozgó jegyellenőrök akkumulátoros kézi készüléke, mely alkalmas az ellenőrzött utas kártyájának elektronikus ellenőrzésére. A készülékeket az ellenőrzés megkezdése előtt feltöltik az aktuális tiltólistákkal, melyek az ellenőrzést érintésmentesen elvégzik, esetleg dokumentálják az utas számára. Az ellenőrzés, mint minden tranzakció, a rendszer központi számítógépeiben van rögzítve és feldolgozva. 3. Munkahelyi számtógépek Az állomások és járművek adatgyűjtő készülékeiből származó tranzakciós adatok különböző szintű feldolgozását végzik. Első szinten a metró és hév vonalakon, vonalanként telepített szerverekbe kerülnek az adatok, melyeket a második szinten az ágazati szerverek dolgoznak fel. Az autóbusz, közúti vasút és trolibusz ágazatoknál az első szintű szerverek a garázsokba, illetve a kocsiszínekbe települnek, a második szintű szerverek az ágazati összesítéseket végzik. 4. Központi számítógép A tranzakciós adatok társasági szintű feldolgozsát végzi az ágazati szerverektől kapott adatok alapján. Elemzéseket végez, különböző riportokat, jelentéseket készít. Itt készülnek a tiltólisták is, melyek az információs csatornákon eljutnak a jegykezelőkig, illetve az ellenőri készülékekbe. Ha a rendszerre több közlekedési, vagy egyéb szolgáltató csatlakozik (amikor a bérletek többfunkciósak), az információk a központi számítógépen keresztül áramlanak. Ebben az esetben a rendszer kiegészül egy elszámoló központtal, mely különböző szolgáltatók közötti elszámolást végzi. A rendszer működéseItt csak a társasági közkekedési funkció leírásával foglalkozom. Az egyéb szolgáltatókkal közös rendszer, mint lehetőség adott, de a közös rendszer koncepciója még nem megfelelően kiforrt ahhoz, hogy ismertessem. A rendszer elemeinek bemutatásánál utaltam a működésre is, ezért e következőkben néhány ismétlés elkerülhetetlen. A végleges állapotot ismertetem, amikor a rendszerminden hardver eleme fel van szerelve, és az új, teljesítményarányos videldíjrendszer van érvényben. 1. Jegyek, bérletek vásárlása Jegyeket - különböző számú utazásra feltöltve - a jegypénztárakban, az automatákból, viszonteladóknál lehet vásárolni. Ha a jegyek egyszer feltölthetőek lesznek, akkor a megfelelő számú utazás után a jegyek eldobhatók. Ha a jegyek többször feltölthetők lesznek, akkor azok a vásárlásuk helyén feltölthetők. 2. Utazás és jegykezelés A rendszer bevezetésével egyidőben, a metróállomásokon megvalósul a zárt, vagy kvázi-zárt peron (Zárt peronon a mechanikus kapuk alaphelyzetben zártak és érvényes jegykezelés hatására nyílnak. Kvázi-zárt peronon a kapuk alaphelyzetben nyitottak, és akkor zárnak, ha érvényes jegy kezelése nélkül áthaladást észlelnek). Megvizsgáltuk a hév-állomásokon is a zárt peron kialakításának lehetőségét, de az igen nagy építési és üzemeltetési költségek miatt, a hév-vonalakon a jegyek kezelése és a kezelés ellenőrzése megegyezik a többi felszíni közlekedési ágazatra elgondolt rendszerrel, azzal a különbséggel, hogy a jegykezelők a hév vonalakon az állomásokon vannak, mít a többi közlekedési ágazatban a járműveken. A fentiekből látható, hogy az új jegy- és bérletrenrszer kombinálva az új viteldíjrendszerrel teljesen megváltoztatja az évtizedeken keresztül megszokott utazási feltételeket. Ilyen nagy változtatás - a siker reményében - csak fokozatosan vezethető be. Jelen cikk keretében nem foglakozom azokkal a teendőkkel, melyeket az új rendszer megfogalmazása, és a magvalósítási szerződés megkötése között kell elvégezni. A fokozatos bevezetés úgy valúsul meg, hogy az új jegy- és bérletrendszert az egyes ágazatok fokozatosan, kezdetben változatlan viteldíjrendszerrel alkalmazzák és a bevezetés utolsó fázisa lesz - a teljes eszközállomány telepítése után - a teljesítményarányos viteldíjrendszer életbeléptetése. 1. Bevezetés a metróvonalakon
Ebben a fázisban a metróvonalakon életbe lép a teljes jegy- és bérletrendszer, a többi ágazatban az új bérletek kezelés nélkül érvényesek (melyeket az ellenőrök elektronikus készülékeikkel ellenőríznek), a jegyek és a jegykezelés nem változnak. 2. Bevezetés a hév vonalakon
Ebben a fázisban a bérleteket és a jegyeket az utazás megkezdése előtt, az állomásokon kezelni kell, melynek megtörténtét az ellenőrök vizsgálják. A Budapesten kívüli utazások esetében - az átmeneti időszakban - két megoldás lehetséges. Vagy meg kell tartani a jelenlegi jegyrendszert, vagy az új viteldíjrendszer megjelenéséig, ideiglenes elektronikus megoldást kell kidolgozni. 3. Bevezetés az autóbusz, a közúti vasúti és a trolibusz vonalakon
Ebben a fázisban az utazás megkezdésekor, a járműveken jegyet vagy bérletet kell kezelni melynek megtörténtét az ellenőrök vizsgálják. 4. A teljesítményarányos viteldíjrendszer bevezetése Miután a társaság a teljes hálózatán kiépültek az új rendszer hardver elemei, lehetőség van az új videldíjrendszer bevezetésére. Az új rendszer működéséhez szükség van az utazás befejezése utáni jegykezelésre is; ezzel válik teljessé az új rendszer. |
Szöveg: Koós András; Képek: Nagy Tamás |